Critical Consent by Robert Urbaschek
Critical Consent
De Vragenboom - Paarse Vrijdag, Discriminatie en Mentale Gezondheid
0:00
-34:45

De Vragenboom - Paarse Vrijdag, Discriminatie en Mentale Gezondheid

Steeds meer mensen hebben problemen met hun mentale gezondheid. Denk aan gevoelens van eenzaamheid of afwijzing, stress of gedachtes over zelfmoord. Als je naar onderzoeken kijkt die proberen mentale gezondheid in kaart te brengen, zul je zien dat hoe jonger de doelgroep, hoe meer mentale problemen er zich voordoen. Dit was voor de COVID-19 pandemie al het geval, en deze situatie is dit jaar alleen maar verder verslechterd.

Hoewel de percentages enorm schokkend zijn, verbaast het me niet als ik kijk naar de situatie in de wereld. Veel van mijn leeftijdsgenoten worstelen met het vinden van een baan met vast contract. Vind dan maar eens een woning, laat staan dat ooit het sprookje van een koophuis uit zal komen. Maar goed, in ieder geval hebben we op korte termijn de aankomende economische recessie (de derde in mijn generatie inmiddels) en daarna de ineenstorting van ons klimaat en onze ecosystemen om naar uit te kijken.

Vandaar dat ik de vorige aflevering begonnen ben met de gevolgen van het coronavirus op de mensen in het onderwijs, zowel de leerlingen als de docenten. Deze aflevering richt zich volledig op mentale gezondheid, racisme en in bredere zin inclusiviteit. De aanleiding is Paarse Vrijdag, de dag dat op Nederlandse scholen seksuele en genderdiversiteit onder de aandacht wordt gebracht. Ik spreek met een leerling van Academie Tien, die mij vertelt over hoe ze vindt dat deze dag breder moet worden aangepakt, om juist ook aandacht te vragen voor andere vormen van exclusie zoals racisme, en de gevolgen ervan op de mentale gezondheid. Daarna spreek ik met rector Albert Wijnsma, die mij vertelt over hoe de school vorm geeft aan deze bredere insteek.

~Robert Urbaschek

0 Comments
Critical Consent by Robert Urbaschek
Critical Consent
Learning more about the societal and philosophical questions of our time. Find truthful, nuanced, and well-researched reporting & creative writing about the state of the world. Goal: stimulate independent and critical thought in each of us.